Neděle, 4 prosince, 2022
spot_img
spot_img
- Komerční sdělení -spot_img

Redakční výběr

Zákaz reklamy na půjčky – krok vpřed nebo jen další zbytečné omezení?

V dnešní době často slýcháme o dluhových propastech, ze kterých se dlužníci jen těžko dostávají. Měníme kvůli tomu zákony, děláme insolvence dostupnější a snadnější, odpouštíme dlužníkům část dluhů. Je to ale efektivní řešení? Nedá se celá situace řešit jinak? Takovou otázku si položila i skupina poslanců, kteří se rozhodli prosadit zákaz reklam na finanční půjčky. Jak jinak než formou novely zákona.

Vstříc boji proti předlužení

Pojďme si udělat malý exkurz do světa čísel. V roce 2013 podávalo návrh na zahájení insolvenčního řízení více než 25 tisíc fyzických osob – nepodnikatelů. V roce 2017 pak můžeme pozorovat pokles, když počet zahájených insolvenčních řízení v této kategorii klesl o více než 10 tisíc. Důvodem byla zejména zlepšující se ekonomika po hospodářské krizi a do jisté míry i velká novela insolvenčního zákona z roku 2017.

Žádné reklamy na tabák, alkohol a nově i na půjčky

Určitě jste si všimli, že reklamy na tabákové výrobky a alkohol jsou značně omezené. Nově by se mezi těmito kategoriemi měly objevit i reklamy na půjčky. Poslanci si od tohoto zákazu slibují zefektivnění oddlužovací novely. Zákaz reklamy na spotřebitelské úvěry nabízené bankovními i nebankovními institucemi má pak chránit spotřebitele ve finanční tísni. Dle poslanců totiž právě kvůli reklamám dochází k nátlaku na spotřebitele, kteří vlivem své tíživé situace nejsou schopni se racionálně rozhodovat. Je totiž špatné a společensky neúnosné, že instituce inzerují půjčky jako snadno dostupné. Spotřebitelé se pak rozhodují impulzivně a půjčky sjednávají bez rozmyslu a bez ohledu na úroky a jiné sankce za neplacení. Zákaz reklam na finanční půjčky má tedy sloužit jako jistá prevence.

Racionální rozhodování budou nadále ovlivňovat spotřebitelské úvěry na bydlení

Ano, i zde by měla být výjimka. Ze zákazu mají být vyňaty spotřebitelské úvěry na bydlení. Tyto úvěry jsou totiž zvláštní kategorií spotřebitelských úvěrů. Dle poslanců nejsou tak nebezpečné, jelikož jsou zajištěny nemovitostí nebo věcným právem k ní, což eliminuje impulzivní a neracionální rozhodování. Zákaz reklam pak nebude platit ani v prostorách bank a nebankovních institucí, informujících o nabízených finančních produktech.

  Léto bez malérů aneb pojistka pro největší nezbedy

ČBA, AKA i vláda proti

K danému návrhu se vyjádřilo hned několik předních institucí. Jejich stanoviska se v mnoha ohledech propojovala. Česká bankovní asociace, Asociace komunikačních agentur i vláda se shodli na tom, že zákaz reklamy na finanční půjčky nemá jen světlé stránky, ba naopak. Dle těchto institucí jde o nadbytečný návrh, který není založen na žádných statistikách ani analýzách, dochází k omezení svobody projevu, práva na informace a práva na podnikání. V jejich stanoviskách je taktéž poukázáno na kontraproduktivitu samotného návrhu, když získávání informací o půjčkách by se stalo o dost složitější a vlivem toho by právě docházelo k neracionálnímu sjednávání úvěrů.

Nemáme řešení, pojďme změnit zákon

Závěrem nutno podotknout, že tímto způsobem bychom pak mohli řešit kterýkoliv problém. Nepřipadají vám reklamy na hračky v období před Vánocemi příliš nátlakové? Ne náhodou jsou tyto reklamy promítány v časech, kdy děti často koukají na televizi. V samotném rodiči totiž taková reklama nevzbudí potřebu koupě. Děti ale mají pocit, že hračku hned musí mít. Vždyť ruku na srdce, kdo by doma nechtěl robotického psa, co štěká a umí dělat salto? Stejně tak můžeme přejít i do automobilového průmyslu. Nezdá se vám, že ve zprávách slýcháváte jen o samých dopravních nehodách? Pojďme zakázat reklamy na automobilky a jejich počet možná klesne. Jenže bychom stále neměli zapomínat, že „zakázané ovoce chutná nejlíp“.

- Komerční sdělení -spot_img

Latest Posts

- Reklama -spot_img

Nepropásněte

- Komerční sdělení -spot_img